سفر رئیس جمهور به قطر مقدمه ای برای همکاری بیشتر میان دو کشور است/ دولت سیزدهم مسیر درستی را در سیاست خارجی انتخاب کرده است

قدیری ابیانه با اشاره به سفر رئیس جمهور به قطر و عقد قراردادهای اقتصادی، گفت: خوشبختانه با آمدن آقای رئیسی نگاه به شرق و گسترش روابط با همسایه ها در دستور کار قرار گرفت و مشخص شد سخنان مقامات دولت قبل در عدم گسترش روابط اقتصادی با کشورهای مختلف به دلیل نپذیرفتن fatf بهانه بود.

به گزارش نسیم خنداب، محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل در گفتگو با دیار آفتاب در خصوص سفر رئیس جمهور به قطر و دستاوردهای آن گفت: رئیس جمهور ایران پس از ده سال به کشور قطر سفر کرد. این اتفاق نشان می دهد دولت قبل کمترین توجهی به ارتباط با همسایگان و کشورهای آزاده نداشت و تمام استراتژی خود را بر روی ارتباط با آمریکا و اروپا متمرکز کرده بود و در نهایت از رابطه با غرب و برجام نه تنها نتیجه ای حاصل نشد بلکه اوضاع بدتر شد.

وی افزود: این در حالی است که جهان در حال تحول و چند قطبی شدن است و محوریت اقتصاد جهان از غرب به شرق در حال انتقال است. خوشبختانه با آمدن آقای رئیسی نگاه به شرق و گسترش روابط با همسایه ها در دستور کار قرار گرفت و مشخص شد سخنان مقامات دولت قبل در عدم گسترش روابط اقتصادی با کشورهای مختلف به دلیل نپذیرفتن fatf بهانه بود.

ابیانه با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به قطر باعث خنثی شدن توطئه های بسیاری علیه کشورمان شد، تصریح کرد: در رسانه های معاند عنوان می شد که ایران از هر فرصتی برای سرمایه گذاری در کشورهای منطقه استفاده می کند ولی این اتهام با انجام این سفر خنثی شد چرا که با اینکه سیستم حکومت داری قطر با جمهوری اسلامی متفاوت است ولی ایران هیچگاه در امور داخلی این کشور دخالت نکرد بلکه به او کمک کرد و قطر را از محاصره اخیر کشورهای عربی (پس از ایجاد اختلاف) نجات داد.

وی ادامه داد: لذا قطر این موضوع را به خوبی می فهمد و به همین دلیل به دنبال گسترش روابط با ایران بودند که متاسفانه اعتنای زیادی از جانب دولت قبلی در ایران صورت نمی گرفت. در حال حاضر این اتفاق افتاده است و این روابط می تواند مقدمه ای برای ابعاد مختلف همکاری میان دو کشور باشد و اگر نظر کشور قطر جلب شود، آنها می توانند سرمایه گذاری زیادی در ایران کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: در مجموع این سفر بسیار خوب و موفقیت آمیز ارزیابی می شود ولی بایستی پس از این سفر، بخش های دولتی و خصوصی از این فرصت استفاده کنند و بجای اینکه بازار قطر با اجناس ترکیه ای پر شود، ایران ابتکار عمل را بدست گرفته و با صادرات محصولات خود از این فرصت بدست آمده استفاده ببرد. این در حالی است که بخش های خصوصی و دولتی تا بحال نمره قبولی در حوزه تجارت خارجی نگرفته اند.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: در مجموع بنظر می رسد دولت سیزدهم مسیر درستی در سیاست خارجی انتخاب کرده است و اگر بخش خصوصی هم در این رابطه به خوبی عمل بکند نتایج بسیار خوبی حاصل خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =