مهار تورم در سایه حذف موانع رشد بخش مولد محقق می شود

مدرس دانشگاه گفت: برای خروج از تورم، ابتدا دولت باید موانع رشد بخش مولد را حذف کند تا این بخش سودآور شود و نقدینگی به سمت آن حرکت کند.

به گزارش نسیم خنداب، محمد جواد یاری استاد دانشگاه در گفتگو با دیار آفتاب،  با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۲ به عنوان “مهار توم و رشد تولید”  گفت: برای خروج از تورم، ابتدا دولت باید موانع رشد بخش مولد را حذف کند تا این بخش سودآور شود و نقدینگی به سمت آن حرکت کند.

یاری با تاکید بر اینکه نقدینگی در اقتصاد ایران، تورم‌زا است؛ اظهار کرد: زیرا بخش تولید و مولد اقتصاد ایران با موانع بسیار مواجه بوده و پرهزینه است و صاحبان نقدینگی، آن را در بخش‌های غیرمولد سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی ادامه داد: به‌طورکلی متناسب با شرایط اقتصادی هر کشور، شاخص نقدینگی نیز متفاوت عمل می‌کند؛ در واقع هرگاه حجم نقدینگی در کشوری کم باشد، بخش تولید توانایی رشد ندارد و حرکت اقتصادی آن کشور کند می‌شود. افزایش نقدینگی می‌تواند منجر به رشد قیمت‌ها در بازار شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: بر اساس اعلام بانک مرکزی، نقدینگی فعلی ایران ۶۰۰۰ هزارهزار میلیارد تومان است؛ اما این نقدینگی آن‌قدرها به بخش تولید جذب و منجر به رشد اقتصاد کشور نشده است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی اقتصاد ایران، هزینه‌های تولید افزایش یافته و در بخش تولید به دلیل وجود موانع بسیار، بازگشت سرمایه بسیار زمان‌بر است؛ بنابراین سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند راه‌هایی به جز تولید را که بخش مولد اقتصاد است، برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. همین موضوع منجر به کاهش سرعت فعالیت‌های اقتصادی بخش مولد و تضعیف اقتصاد کشور شده است.

یاری با اشاره به اینکه زمانی که نقدینگی در تولید و توسعه اقتصاد جذب نشود، از بازارهای موازی همچون دلار و طلا سر درمی‌آورد و سفته‌بازی در این بازارها، منجر به رشد افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار می‌شود. افزود: بسیاری به بهانه راه‌اندازی کسب و کار تولیدی، مبالغ قابل توجهی را از بانک‌ها دریافت می‌کنند؛ اما به دلیل نرخ بالای تورم در برابر نرخ سود بانکی، آن را در بازارهایی که سود آنی دارد، سرمایه‌گذاری می‌کنند. در مقابل، بانک‌ها نیز برای حفظ تراز مالی و مواجه نشدن با مشکل کمبود منابع، مجبور به اضافه برداشت از بانک مرکزی می‌شوند که در نهایت، رشد نرخ تورم در نقدینگی را به دنبال دارد. 

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − دو =