سیلی سرمای بهاره بر گونه‌های سرخ باغ‌های خنداب؛خسارت۴۵۰ میلیارد ریالی سرمازدگی به محصولات کشاورزی خنداب/بیمه رقم پایینی را برای خسارت پرداخت می‌کند

اسماعیلی افزود: طبق آخرین برآوردها بیش از ۴۵ میلیارد تومان خسارت به محصولات زراعی و باغی کشاورزان خنداب وارد شده است.

به گزارش پایگاه خبری نسیم خنداب، شهرستان خنداب با توجه به تولید انواع محصولات کشاورزی، زراعی و باغی و یکی از قطب‌های مهم و مطرح کشاورزی به شمار می آید؛ اما این روزها تازیانه سرمای هوا و افت شدید دما به جان محصولات این منطقه افتاده و داغی بر دل کشاورزان این شهرستان  گذاشته است.

در پی بروز سرما بهاری، باغات و درختان شهرستان خنداب دچار سرمازدگی شدند و بسیاری از محصولات سردرختی و میوه‌های این باغات از جمله گوجه سبز، زردآلو، شلیل، آلو ،گردو، بادام و سایر محصولات خسارت دیده و از بین رفته‌اند.

بیمه کشاورزی رقم خیلی پایینی را برای خسارت سرمازدگی پرداخت می‌کند

حسنی یکی از باغدار شهرستان خنداب در گفتگو با خبرنگار نسیم خنداب گفت: باغداران برای هر هکتار مبلغ بالایی هزینه می کنند که متاسفانه با این سرما در سال جاری جزء خسارت چیزی عایدشان نمی شود.

وی اظهار کرد: بیمه کشاورزی رقم خیلی پایینی را برای خسارت های سرمازدگی به باغات پرداخت می‌کند و غرامت ها، جبران این همه خسارت ها نیست و موضوع مهمتر اینکه بیمه به برخی از محصولات کشاورزی تعلق میگیرد به محصولاتی مانند هلو و شلیل که در خنداب فراوانی دارد تعلق نمی گیرد.

مسئولان به فکر کشاورزان و باغداران نیستند

محمدی یکی دیگر از باغداران شهرستان خنداب گفت: شغل بنده باغداری است و از این طریق امرار معاش می کنم امسال با سرمازدگی که موجب خسارت به باغ شده است درآمدی ندارم.

محمدی افزود: مسئولان به فکر کشاورزان و باغداران نیستند چراکه با پرداخت تسهیلات کم بازده می توانند کشاورزان را حمایت کنند.

افزایش ۴ برابری قیمت کود هزینه کشاورزی را به شدت بالا برده است

یکی دیگر از باغداران می گوید: شهرستان خنداب به باغداری معروف است و شغل بیشتر مردم روستاهای این شهرستان باغداری است و محصولاتی چون هلو، گیلاس، زردآلو و گردو و… برداشت می کنند انتظار می رود مسئولان توجه ویژه ای به بخش کشاورزی این شهرستان داشته باشند.

وی ادامه می دهد: هزینه های نگه داری، کود، سم و هرس باغات بسیار بالا است و با برداشتن یارانه کود قیمتها در بازار ۴ برابر افزایش پیدا کرده است این موضوع هزینه کشاورزی را به شدت بالا برده است یک باغدار تمام تلاش خود را برای برداشت میوه و عرضه به بازار فروش می‌کند و امید به اینکه بتواند محصول برداشت کنند، که  در نهایت  چیزی جزء ضرر نصیب باغداران نمی‌شود.

خسارت۴۵۰  میلیارد ریالی سرمازدگی به محصولات کشاورزی خنداب

اسماعیلی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنداب در گفتگو با خبرنگار نسیم خنداب گفت: افت شدید دمای هوا سبب سرمازدگی محصولاتی نظیر هلو ، شلیل، گردو ، بادام و..  در شهرستان خنداب شده است.

اسماعیلی اظهار کرد: بازدید میدانی و برآورد خسارت سرمازدگی در سطح باغات شهرستان صورت گرفته است و به باغات زرد آلو ۵۰ درصد، بادام ۶۰ درصد، گردو ۴۰ درصد، هلو و شلیل ۲۰ درصد، کلزا ۳۰ درصد خسارت وارد شده است.

وی افزود: طبق آخرین برآوردها بیش از ۴۵ میلیارد تومان خسارت به محصولات زراعی و باغی کشاورزان خنداب وارد شده است.

اسماعیلی پایان خاطر نشان کرد: کشاورزان و باغدارانی که محصولات باغی و زراعی آن‌ها بیمه هستند، غرامت بیمه‌ای پس از برآورد و ارزیابی صورت گرفته به آن‌ها پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =