به گزارش نسیم خنداب؛ کنگاوری، کارشناس رسانه در گفتگو با خبرنگار نسیم خنداب گفت:مسئله عاشورا و در تبعیت آن پیادهروی اربعین علاوه بر اینکه وجه شیعی دارد مسائلی مانند عدالتجویی، غلبه معنویت بر مادیت، ایثار و از خود گذشتگی و… را در بر دارد که رسانه ها با تصویر سازی این نمادها و ویژگی ها را به منصه ظهور می رسانند.
کنگاوری در ادامه بیان کرد: در عصر حاضر نسبت به دهه های گذشته به رغم اینکه دنیا روبه سکولارسیم و مادی گری حرکت می کند ولی حماسه امام حسین(ع) در میان غیر مسلمانان نیز زنده شده است تا جایی که در روز عاشورا در آمریکا عزاداری می کنند این همان تأثیرگذاری بر فطرت خداجویانه بشری است.
وی افزود: رسانه ها نقش آموزشی، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، یک پارچه سازی و فرهنگ پذیری را از نظر کارکرد بر عهده دارند و با این قابلیت وارد میدان تبلیغات در رابطه با واقعه عاشورا و پیاده روی اربعین می شوند.
این کارشناس رسانه تصریح کرد: رسانه ها این رسالت را دارند که با استفاده از قابلیت های خود فرهنگ حماسی امام حسین(ع) را از طریق عاشورا و اربعین در افکار عمومی تبلیغ کنند و ارزشهایی که در این مسئله نهفته است را به تصویر بکشند.
کنگاوری گفت: ظرفیت و قابلیت رسانهها مانند گذشته نیست و قدرت جدید پیداکرده و در این زمینه خیلی موفق عمل کردهاند و در ابعاد روانشناسی از انگیزههایی مانند هنری و زیباشناسی و.. استفاده میکنند تا ادراکات انسان را بهصورت جذاب تحت تأثیر قرار دهند.
کارشناس رسانه افزود: امروزه فناوری و ارتباطات پیشرفت قابلتوجهی داشته و قدرت پوشش دادن قابلیتهای مهم فرهنگی ازجمله این دو پدیده را با ویژگیهای مثل سرعت، عدم وابستگی به زمان و مکان، با دقت و جامعه نگری و بهصورت جذاب به اقصی نقاط دنیا مخابره میکند و مردم دنیا را تحت تأثیر قرار میدهد.
وی خاطرنشان کرد: رسانهها با تمرکز بر روی زیباترین و هنریترین صحنهها مراسم اربعین را نکتهسنجی میکنند و نمادهای ارزشی را برجسته میکنند و عظمت پیادهروی اربعین را در اذهان القا میکنند.
انتهای پیام/