تحقق اقتصاد مقاومتی با پرورش مرغ/وقتی پشتکار طعم تلخ ورشکستگی را به شیرینی توسعه تجارت مبدل می‌کند

وقتی پای اراده در میان باشد اتفاقات شگفت‌انگیزی رخ می‌دهد. کارآفرینی با سرمایه کم شکل می‌گیرد و چرخه تولید به حرکت می‌افتد.

به گزارش نسیم خنداب؛ ۲۹ بهمن‌ماه هشتمین سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد_مقاومتی از سوی رهبر انقلاب است.

وقتی پای اراده در میان باشد اتفاقات شگفت‌انگیزی رخ می‌دهد. کارآفرینی با سرمایه کم شکل می‌گیرد و چرخه تولید به حرکت می‌افتد.

محسن رسولی کارآفرین جوان اهل روستای سهم آباد از توابع شهرستان خنداب فعالیت خود را با تولید ۸هزار جوجه مرغ محلی آغاز کرده و هم‌اکنون موجب اشتغال‌زایی مستقیم برای ۶ جوان جویای کار روستای سهم آباد شده است.

وی با پرورش مرغ تجاری سعی در رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی در روستا دارد و برای توسعه این فعالیت مسئولان باید نگاه ویژه‌ای به این کارگاه تولیدی داشته باشند.

محسن رسولی کارآفرین پرورش مرغ در گفتگو با خبرنگار نسیم خنداب گفت: پس از اتمام تحصیلات و اخذ مدرک دیپلم برای ایجاد شغل، تحقیقات خود را در مورد شغل‌های مختلف آغاز کردم با توجه به اینکه سرمایه‌ای نداشتم کار پرورش مرغ را مناسب شرایط خود دیده و تصمیم گرفتم در این کار مشغول شوم.

وی بیان کرد: ابتدا برای کسب تجربه مدت ۴ ماه در یک مرغداری شاگردی کردم و تجربیات خوبی را به دست آوردم و تصمیم گرفتم کار خود را به‌صورت مستقل آغاز کنم.

کارآفرین خندابی از شروع فعالیت خود می گوید: بنده در سال ۸۷ در سن ۲۰سالگی چون سرمایه ای نداشتم خودروی خود را به مبلغ ۶ میلیون تومان فروختم و در جاده فراهان مکانی به مساحت ۶۰۰متر را اجاره کرده و تعداد ۸۰۰۰ جوجه خریداری کرده و کار خود را به صورت مستقل آغاز کردم. با توجه به شناختی که از خریداران داشتم برای فروش مرغ های پرورش یافته خود با شرکت های مختلف ارتباط گرفتم و مشکلی در فروش مرغ ها نداشتم.

رسولی بیان کرد: بعد از دو سال مکان خود را به روستای شهابیه خمین انتقال دادم و کار خود را در آن روستا ادامه دادم و از کار خود راضی بودم تا اینکه به خاطر نشت گاز در مرغداری آتش سوزی صورت گرفت و تمام سرمایه من از بین رفت اما امید خود را از دست نداده و کار خود را مجدد آغاز نمودم و بعد از ۳ سال تصمیم گرفتم به روستای خود(سهم آباد) واقع در شهرستان خنداب برگردم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه چندسالی کار کرده بودم و مبلغی وام از جهاد کشاورزی دریافت کردم، زمینی به مساحت ۱۵ هزار متر خریداری کرده و تعداد جوجه ها را به  ۱۱۰هزار افزایش دادم با توجه به تعداد بالای جوجه ها به نیروی کار احتیاج داشتم و ۶ نفر از جوانان روستا که شغلی نداشتند را به کار گیری کردم و در حاضر ۷ نفر به‌صورت مستقیم در پرورش مرغ مشغول فعالیت هستیم.

رسولی بیان کرد: تا سال ۹۹ کارها به‌صورت راضی‌کننده پیش می‌رفت تا اینکه قوانینی وضع شد که مشکلاتی را در حال حاضر برای ما پیش آورده است یکی از این مشکلات این است که قسمتی از کار اداری پرورش مرغ را به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند و مسئول فنی برای پرورش مرغ ما در نظر گرفته‌اند که سالیانه مبلغ حدود ۳۰ میلیون تومان باید به ایشان پرداخت کنیم که کار ثبت خوراک مرغ و ثبت ارسال مرغ به کشتارگاه را انجام دهد گاهی نیز به دلایل مختلف این کارها هم انجام نمی‌شود و باعث می‌شود سهمیه دولتی از بین برود و مجبور شویم با نرخ آزاد خریداری کنیم که مبلغ بسیار بالایی دارد قبل از این اقدام خودمان ثبت‌ها را بدون هیچ مشکلی انجام می‌دادیم و لازم نبود مبلغ بالایی از یک کارآفرین گرفته شود.

وی به سایر مشکلات کارآفرینان اشاره کرد و گفت: مشکل دیگری که از سال ۹۸ کار ما را سخت‌تر کرده است دولت مجوز تعداد پرورش مرغ را کم کرده است و اتحادیه مرغداران فاصله بین جوجه ریزی را زیاد کرده است،در هر دوره ۱۶۰۰تن مرغ به بازار عرضه می‌کردیم اما به خاطر اعمال محدودیت در دو سال اخیر۵۴۰ تن مرغ از واحد مرغداری ما عرضه می‌شود که تقریباً نصف سال‌های گذشته شده است. با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری امیدواریم مسئولین نیز به این مشکلات رسیدگی کنند تا باانگیزه هر چه بیشتر کار خود را ادامه داده تا شرایط اشتغال برای افراد بیشتری فراهم شود.

جوان روستایی ثابت کرد داشتن هدف و پشتکار، می‌تواند طعم تلخ ورشکستگی را هم به شیرینی توسعه تجارت مبدل کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 4 =