خسارت ۳۰ درصدی مزارع دیم استان مرکزی در اثر خشکسالی/ پیش بینی تولید ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن گندم در صورت بارندگی مناسب

زاهدی گفت: حدود ۲۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت دیم در استان مرکزی است که از این میزان می‌توان گفت تقریباً ۶۰ هزار هکتار در اثر کم بارشی های سال جاری دچار آسیب جدی شده و حتی اگر بارندگی هم داشته باشیم خسارت این سطح در حدود ۳۰ درصد از مزارع ماست دیگر جبران نخواهد شد.

به گزارش نسیم خنداب،محمد زاهدی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با دیارآفتاب در خصوص آخرین وضعیت مزارع غلات استان گفت: بر اساس بازدیدهای انجام‌شده بخش‌هایی از دیمزارهای استان از بین رفته و حتی اگر بارندگی هم داشته باشیم دیگر جبران نخواهد شد که این سطح در حدود ۳۰ درصد از مزارع ماست اما مابقی تا حدود دو هفته آینده نیز دوام خواهند آورد و اگر بارندگی اتفاق بیفتد وضعیت نسبتاً مطلوبی دارند.

زاهدی تصریح کرد: حدود ۲۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت دیم در استان مرکزی است که از این میزان می‌توان گفت تقریباً ۶۰ هزار هکتار دچار آسیب جدی شده و مابقی هم تا الآن خوب است و اگر بارندگی خوبی اتفاق بیفتد می‌توانیم روی برداشت ۸۰۰ کیلو در هکتار حساب بکنیم که تقریباً حدود ۱۵۰ هزار تن تولید گندم دیم پیش‌بینی می‌شود.

وی در ادامه افزود: مزارع آبی خوشبختانه وضعیت خوبی دارند هرچند تا حدودی تحت تأثیر تنش خشکی و کم‌بارشی هم قرار گرفتند اما تاکنون به دلیل خنکی نسبی هوا وضعیت مطلوب است و با توجه به سطح زیر کشت تقریباً ۴۰ هزار هکتاری می‌توانیم امیدوار باشیم که ۱۸۰ هزار تن گندم از مزارع آبی برداشت شود.

در صورت بارندگی مناسب ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزارتن تولید گندم پیش بینی می شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: اگر بارندگی مناسب در اردیبهشت‌ماه داشته باشیم درمجموع ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن تولید گندم پیش‌بینی می‌شود اما اگر بارندگی‌ای اتفاق نیفتد نهایتاً می‌توان بر روی همان ۱۸۰ هزار تن برداشت از مزارع آبی حساب کرد.

زاهدی افزود: برخی از سطح زیر کشت دیم در مناطقی از آشتیان، فراهان، کیمیجان، خنداب و بخش‌هایی از خمین و دلیجان بر اثر بارندگی کم خشک‌تر هستند و با توجه به اینکه بافت خاک هم شنی هست تقریباً می‌توان گفت که کشت دیم دچار آسیب جدی شده است.

زاهدی با بیان اینکه در استان حدود ۷۰۰ هکتار نیز زیر کشت کلزا قرار دارد اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم از این سطح حدود ۱۲۰۰ تن محصول تولید شود و با توجه به اینکه عمدتاً هم مزارع آبی هستند خیلی تحت تنش خشکسالی و کم‌بارشی قرار ندارند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه فارغ از وقوع پدیده هایی همچون خشکسالی اگر کشاورزان اصول فنی را رعایت کنند کمتر دچار خسارت خواهند شد اظهار داشت: اگر کشاورزان شخم به‌موقع بزنند، با عمق مناسب کشت کنند و از کودهای پایه به‌درستی استفاده کنند حتماً می‌توانند بهترین نتیجه را بگیرند و خسارات آن‌ها بخصوص در اراضی دیم نیز کمتر خواهد شد.

زاهدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مبارزه با علف‌های هرز مزارع آبی و دیم و هم‌زمان مبارزه با آفات سن و شته باید در اولویت کار قرار بگیرد که همکاران ما نیز توصیه می‌کنند کشاورزان با جدیت اقدام بکنند که کشت آن‌ها از این ناحیه دچار آسیب نشود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + چهارده =