تکریم معلم آهنگ رشد و تعالی را شتاب می‌ بخشد/معلمان عناصر هویت بخش به جامعه

نقش آموزش‌وپرورش در اعتلای جوامع بسیار مهم و با ارزش است و معلمان در قامت هدایتگران این عرصه، بار سنگین این مسئولیت را در پرورش استعدادهای درونی و تربیت انسان هایی پایبند و متعهد به دوش می‌کشند و بی‌شک جامعه‌ای که حرمت استاد و معلم را پاس می‌دارد، آهنگ رشد و تعالی را شتاب می‌دهد.

به گزارش نسیم خنداب به نقل از دیار آفتاب؛ انتخاب سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری به‌عنوان روز معلم انتخابی بسیار شایسته و بجاست چراکه مطهری انسانی بود که در محضر اساتید بزرگ حوزه علمیه قم فقه، اصول، کلام، فلسفه و عرفان را آموخته بود و خود معلمی آگاه و بصیر، انسانی وارسته و دردمند بود که رسالت معلمی خویش را تا آخرین لحظات عمر با جدیت به انجام رسانید.

استاد مطهری در راستای روشنگری در جامعه با کوله باری از اندیشه‌های ناب و اصیل اسلامی وارد محیط پرمخاطره آن دوره دانشگاه شد و با تمام توان و نیرو از اسلام ناب و حقیقی دفاع کرد و آثار عمیق ایشان در احیای فکر دینی اصیل و بی‌پیرایه و منطبق با نیاز روز جامعه همچنان بسیار مؤثر و کاربردی است و حالا سال هاست یازدهم اردیبهشت ماه به‌پاس ارج نهادن به مقام والای شهید مطهری و نقش مهم ایشان در تربیت و کادرسازی نیروهای انقلاب به‌عنوان روز معلم در تقویم رسمی کشور نام‌گذاری شده است تا فرصتی باشد برای تجلیل از مقام والای معلمی و جامعه عظیم فرهنگیان که در کنار خانواده ها در خط اول تعلیم و تربیت قرار دارند.

نقش کلیدی معلم به‌عنوان مجری آموزش عمومی در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی و اخلاقی و مربی اولیه دانش آموزان بسیار مهم جلوه می‌کند چراکه معلمان جامعه، انسان‌سازان نسل بعدی‌اند، لذا نقش آنان به گفته حضرت امام خمینی (ره) همچون نقش انبیا برای مردم است.

رسالت معلمی از این جهت اهمیت دارد که علاوه بر آموزش باید تربیت را نیز مدنظر قرار دهد چراکه هیچ کار آموزشی‌ای نیست که با تربیت همراه نباشد و از طریق همین تربیت صحیح است که افراد اجتماعی شده و هویت ملی خود را به دست می‌آورند، آن را جزئی از شخصیت خود می‌سازند و در موقعیت‌های مناسب از آن استفاده می‌کنند.

در واقع معلم و استاد در قالب فرآیند اجتماعی کردن دانش آموزان و دانشجویان، با تبیین فرصت‌ها و نیازهای جامعه، با پرورش نیروهای متخصص و استفاده از پتانسیل و ظرفیت عظیم این نیرو بسترهای لازم را برای پیشرفت همه‌جانبه در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و… مهیا می‌کنند که حاصل آن توسعه متوازن و پایدار در جامعه است.

آموزش، وسیله‌ای مهم برای تبدیل یک جامعه ناهماهنگ به جامعه‌ای یکپارچه از طریق تقویت و توسعه یک فرهنگ و هویت مشترک است که این مهم از دو طریق عمل می‌کند، از طرفی با بالا بردن توانایی‌های نهفته فرد به تحقق و شکوفایی استعدادها کمک کرده و از طرف دیگر، با کمک به نظام اجتماعی به انتقال ارزش‌ها و هنجارهای مطلوب خواهد انجامید.

بی‌شک جامعه‌ای که حرمت استاد و معلم را پاس می‌دارد، آهنگ رشد و تعالی را شتاب می‌دهد و سلامت علمی و معنوی‌اش را تضمین می‌کند؛ در مقابل جامعه‌ای که قدردان نیروهای فرهنگی و نخبه خود نباشد به عقب ماندگی و فراگیری آسیب های اجتماعی رضایت داده است.

مصداقی از تکریم معلمان اما ترمیم وضعیت رفاهی جامعه فرهنگیان است به ویژه که در سال های اخیر با توجه به مشکلات اقتصادی دغدغه ی معیشت یک امر فراگیر است و جامعه فرهنگی کشور نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند هر چند برخی ناخواسته تلاش می‌کنند این تصویر را برای جامعه و افکار عمومی ارائه کنند که خواسته و مطالبه معلمان فقط افزایش حقوق است! اما باید گفت چنین تصوری نسبت به معلمان کاملا اشتباه است و بهترین تکریم از معلم شاید همین باشد که شرایطی را برای او ایجاد کنیم تا حداقل در تعاملات روزانه با دانش آموز خود کمترین دغدغه ی معیشتی را داشته باشد.

در همین راستا توصیه ارزشمند مقام رهبری یکی از در دیدارهای سال های اخیر با معلمان و کارکنان آموزش‌وپرورش بسیار جای تأمل دارد: «برای یک‌چنین دستگاهی هرچه ما هزینه کنیم، هزینه نیست، سرمایه‌گذاری است؛ به این چشم به اقتصاد آموزش‌وپرورش نگاه کنیم. اقتصاد آموزش‌وپرورش مثل اقتصاد هیچ دستگاه دیگری نیست؛ اینجا شما هرچه خرج می‌کنید، در واقع دارید سرمایه‌گذاری می‌کنید.»

سال ها بی مهری به سند تحول آموزش و پرورش 

هر چند در سال‌ ۹۰ به‌منظور بهسازی و تحول در نظام آموزشی، برنامه جامعی تحت عنوان سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش تدوین و به تصویب شورای عالی آموزش‌وپرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید اما درعین‌حال که مهم‌ترین و اساسی‌ترین کار پس از تدوین سند بنیادین، برنامه‌ریزی مناسب در اجرای صحیح و درست اهداف و راهبردهای آن بود ولی متأسفانه در طول یک دهه اخیر مورد غفلت واقع شد.

سند تحول آموزش و پرورش، ۱۰ سال پیش از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد. اما با گذشت ده سال هنوز ده درصد از این سند هم اجرایی نشده است. نظام رتبه‌بندی معلمان، تربیت معلم، هدایت تحصیلی محصلان و آموزش مهارت محور از جمله مواردی است که اجرا شدن این سند می‌توانست به این حل برخی مشکلات در این حوزه ها کمک شایسته‌ای کند، این درحالی است که هر ساله مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر اجرایی شدن و به روز رسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش راهبرد اصلی امر تعلیم و تربیت اسلامی در کشور دارند.

وزرای آموزش و پرورش در ۸ سال گذشته نظر مثبتی به سند تحول بنیادین نداشتند

محمد علی کمالی‌نهاد کارشناس مسائل آموزشی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص شاخصه های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پروزش که در سال ۱۳۹۰ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید چند اصل مهم  و اساسی مطرح است که یکی بحث تربیت دانش آموز در تراز انقلاب اسلامی است تا نظام آموزشی ما در چشم انداز ۲۰ ساله افق ۱۴۰۴ در منطقه مطرح و برتر باشد.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی ما قبل از تصویب سند تحویل بنیادین بیشتر آموزش محور بود افزود: سابق بر این دانش آموزان ما بعد از دوازده سال تحصیل هنگام فارغ التحصیلی به لحاظ دانش اطلاعات زیادی داشتند ولی به لحاظ مهارت های مختلفی که در این سند پیش بینی شده ضعیف بودند.

کمالی نهاد ادامه داد: در نظام آموزشی پیشین دانش آموزان در مهارت های اجتماعی، فناوری، کار و مهارت های هنری و دینی ضعیف بودند اما دانش آن را داشتند لذا در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر مهارت محوری و تربیت محوری تاکید شد در حالی که قبلا آموزش محوری مطرح بود.

رئیس اسبق دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی با بیان اینکه بحث دیگر در این سند این بود که ما یک تحول در نظام تربیت معلم ایجاد کنیم اظهار داشت: پیش تر معلمان از بین فارغ التحصلان دانشگاه ها جذب می شدند که با دیدگاه ها و گرایش های مختلفی به آموزش و پرورش ورود می کردند و اکثرا هم مهارت های تدریس و مهارت های روانشناختی برای ارتباط با دانش اموزان را نداشتند.

کمالی نهاد با بیان اینکه اوج و قله سند تحول دانشگاه فرهنگیان است ادامه داد: در سند تحول پیش بینی شد که دانشگاهی به نام دانشگاه فرهنگیان تاسیس شود تا معلمان مورد نیاز از طریق این دانشگاه تامین شود.

وی افزود: در سند تحول دیده شده بود که سالانه به اندازه حداقل ۵۰ درصد بازنشستگان آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان معلم تربیت شود اما نوسانات و تغییر دولت ها روی این مسئله هم تاثیرگذار بود و مسئولینی که در دولت سابق در این دانشگاه منصوب شدند چنین دیدگاهی نداشتند.

این کارشناس مسائل آموزشی با تأکید بر اینکه حتی وزرای آموزش و پرورشی که در طول ۸ سال گذشته چندین بار تغییر کردند هم نظر مثبتی نسبت به سند تحول بنیادین نداشتند افزود: در دولت قبل سند ۲۰۳۰ که بر اساس سکولاریسم تدوین شده بود مبنا قرار دادند و روی آن کار کردند تا اینکه با تذر و تاکیدات مقام معظم رهبری الان سند تحول بنیادین محور قرار گرفته و امیدواریم که این سند به زودی در دولت سیزدهم تماما عملیاتی شود.

با این حال امید می‌رود در گام دوم انقلاب با توجه به ضرورت‌های این مقطع و جایگاه مهم تربیت و کادرسازی نیروای توانمند و در تراز انقلاب، در آینده‌ای نه‌چندان دور معلمان و دانش آموزان کشور طعم تحول بنیادین در نظام آموزشی را بچشند.

آموزش‌وپرورش برای کشور امنیت پایدار، سرمایه اجتماعی، اقتصادی و انسانی تولید می‌کند و در عین حال راه توسعه از توجه به بهره گیری شایشته از منابع انسانی می‌گذرد و اگر می‌خواهیم در این راستا حرکت کنیم باید این حرکت از آموزش‌وپرورش آغاز شود.

بنابراین حمایت دولتمردان و سیاستگزاران کشور، تدوین سیاست‌ها و قوانین مناسب، اقدام مسئولانه افراد و اجتماعات همه و همه برای ایجاد بستر لازم جهت ارتقاء وضعیت آموزش‌وپرورش در کشور ضرورتی مهم و انکارناپذیر است.

انتهای پیا

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + یازده =