۵۰ درصد کشت پاییزه استان مرکزی انجام شده است/ کشاورزان قبل از بارندگی های مؤثر برای کشت اقدام کنند

زاهدی گفت: تاکنون حدود ۵۰ درصد کشت پاییزه استان مرکزی انجام‌شده و تا آخر آبان ماه کشت پاییزه در مناطق سرد استان به پایان خواهد رسید همچنین در مناطق گرم و معتدل نیز تقریباً تا پایان آذر کشت انجام خواهد شد.

به گزارش نسیم خنداب، محمد زاهدی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: کشت پاییزه گندم و جو دیم و آبی در استان مرکزی طبق پیش‌بینی‌ها صدر در صد محقق خواهد شد و تاکنون حدود ۵۰ درصد کشت که بخش عمده‌ای دیم بوده در استان انجام‌شده است.

وی افزود: تا آخر آبان ماه کشت پاییزه در مناطق سرد استان به پایان خواهد رسید و در مناطقی همچون شهرستان ساوه و مناطق معتدلی که کشت عمدتاً آبی است حدود ۲ هفته‌ای است که آغازشده همچنین در مناطق گرم و معتدل نیز تقریباً تا پایان آذر کشت انجام خواهد شد.

زاهدی ادامه داد: در بحث کشت قراردادی هم دستورالعمل‌ها ابلاغ‌شده اما متأسفانه هنوز جزئیات شیوه‌نامه‌ها برای مجری دولتی و غیردولتی و پشتیبان‌های طرح مثل بانک و بیمه و خدمات حمایتی اعلام‌نشده و تا ارسال نشدن دستورالعمل‌ها عملاً نمی‌توانند وارد قرارداد شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: کشت قراردادی در استان هنوز آغاز نشده اما بر اساس هماهنگی‌های انجام‌شده بنابراین است که بخش‌های پشتیبان در این طرح تا پایان هفته شیوه‌نامه‌ها را دریافت کردند.

وی تصریح کرد: در بحث جهش تولید دیمزارها عملکرد خوبی را شاهد هستیم و مطابق با همان ۵۰ درصدی که در کشت پاییزه پیشرفت داشته‌ایم در جهش تولید هم به همان نسبت پیشرفت داشته‌ایم و از این به بعد سرعت کار بیشتر نیز خواهد شد.

زاهدی اظهار داشت: کشاورزان برای مشارکت در طرح جهش تولید باید به مراکز خدمات مراجعه کنند و پس طی روال ثبت‌نام و اقدامات اداری بذر گواهی‌شده و بذرمال در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت همچنین برای بیمه سطح زیر کشت با تخفیف ۵۰ هزار تومان در هر هکتار معرفی خواهند شد.

معاون جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: کشت پاییزه دیم هر چه زودتر انجام بگیرد بهتر است چراکه نمی‌توان ریسک کرد و از این به بعد امکان بارندگی‌های مؤثر وجود دارد و اگر این بارندگی مؤثر رخ بدهد درصورتی‌که کشت انجام‌شده باشد در ادامه شرایط بهتری خواهد داشت اما اگر کشت انجام‌نشده باشد با رطوبت زمین و سردی هوا کشت عقب خواهد افتاد.

وی اذعان داشت: البته چون برخی کشاورزان کماکان کشت‌های بهاره را بر روی زمین دارند توصیه می‌کنیم هر چه سریع‌تر نسبت به جمع‌آوری محصول اقدام و کشت پاییزه را انجام دهند.

زاهدی تأکید کرد: رعایت عمق و فاصله کاشت، شرایط فنی و استفاده از بذور گواهی‌شده و مصرف کودهای پایه توصیه همیشگی به کشاورزان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + نه =