کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ برای حفظ منافع انگلیس انجام شد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: بسیاری از تحلیل گران معتقدند که کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ برای حفظ منافع انگلیس انجام شد و آن‌ها در انجام کودتا نقش اساسی داشتند.

به گزارش نسیم خنداب؛ حیدر جهان بخشی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار نسیم خنداب گفت: انگلیسی‌ها در قرارداد با ایران قصد داشتند با استفاده از شخصیت‌های سیاسی و نفوذی و با سلطه بر ایران  خسارت‌هایی که در جنگ جهانی اول دیده بودند را به نحوی جبران کنند. اما با مخالفت علما ازجمله شهید مدرس این قرارداد عملی نشد و انگلیسی‌ها به اهداف خود نرسیدند.

وی در ادامه بیان کرد: انگلیسی‌ها همواره به دنبال‌روی کار آمدن دولتی بودند که دست‌نشانده آن‌ها باشد و زمینه برای سلطه همه‌جانبه بر ایران را داشته باشند و با شیوه شیطانی از طریق سفارت خود زمینه کودتا را فراهم کردند.

جهان بخشی افزود: سفیر انگلیس از احمدشاه  درخواست کرد با خواسته کودتا گران موافقت نماید و وانمود کرد که از سیاست کودتا گران اطلاعی نداشته و انکار می‌کرد. درحالی‌که کودتای سوم اسفند را سفارت انگلستان مدیریت می‌کرد و رضاشاه با مدیریت سفارت انگلیس فرمانده نظامی کودتا شد.

این کارشناس سیاسی گفت: بسیاری از تحلیل گران معتقدند که کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ برای حفظ منافع انگلیس انجام شد و آن‌ها در انجام کودتا نقش اساسی داشتند برای منافع خود پهلوی اول را روی کار آورند و زمانی که  احساس کردند فرزند او محمدرضا پهلوی روی کار بیاید به نفع آن‌هاست رضاشاه را تبعید کردند و پهلوی دوم را برای حفظ منافع خود جایگزین کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 8 =