۶۰درصد کمباین های موجود در کشور خسته و فرسوده هستند/

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: عمر استاندارد کمباین در ایران ۱۳ سال است و بر اساس آمارها از ۲۰ هزار دستگاه کمباین موجود در کشور ۸ هزار دستگاه زیر سال ۱۳ عمر هستند و ۱۲ هزار دستگاه یعنی ۶۰ درصد کمباین‌ها عملاً فرسوده و خسته‌اند.

به گزارش نسیم خنداب؛ کریم ذوالفقاری رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی صبح امروز چهارشنبه دوم اسفندماه در نشست ستاد برداشت غلات کشور به میزبانی شرکت کمباین سازی ایران در اراک اظهار داشت: هرساله تقریباً از نیمه اسفندماه برداشت غلات از استان‌های گرمسیر مثل خوزستان شروع و به استان‌های سردسیر مثل اردبیل ختم می‌شود.

وی ادامه داد: اوایل کار برداشت که کمباین‌ها سرویس هستند ریزش‌ها در حد قابل‌قبول است اما در اواخر کار گویا فقط درو می‌کنیم و متأسفانه ریزش دستگاه‌ها بسیار بالاست.

ذوالفقاری با بیان اینکه ریزش کمباین‌های برداشت غلات ناشی از سه عامل است افزود: اولین مورد دستگاهی است که تولید می‌شود و طبیعتاً در سطح ایدئال بین‌المللی نیست لذا انتظار از مجموعه کمباین سازی هم این است که همچون گذشته ارتقای کیفی محصولات را در برنامه داشته باشد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تصریح کرد: شرکت کمباین سازی ارتباط بسیار خوبی با سازمان جهاد کشاورزی و بدنه بخش کشاورزی دارد و حمایت از این مجموعه و کمباین سازی‌های بخش خصوصی که به‌صورت محدود تولیداتی دارند را وظیفه می‌دانیم.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: تلاش داریم تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون را به سمت تقویت تولیدکنندگان داخلی سوق بدهیم و امسال در بهمن‌ماه خط اعتباری فعال شد و بیشتر اعتبارات را به سمت نوسازی ناوگان برداشت غلات هدایت کردیم.

وی اذعان داشت: در حال حاضر واردات هم در کنار تولید داخل داریم ولی آرزو داریم که روزی اعلام کنیم که کشور به واردات کمباین نیاز ندارد اما هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم.

این مقام مسئول عامل دیگر در افزایش ریزش برداشت غلات را کمباین‌های فرسوده عنوان کرد و گفت: کمباین‌های ما واقعاً خسته هستند و درد کمباین داران و کشاورزان را می‌دانیم چراکه عمر استاندارد کمباین در ایران ۱۳ سال است و بر اساس آمارها از ۲۰ هزار دستگاه کمباین موجود در کشور ۸ هزار دستگاه زیر سال ۱۳ عمر هستند و ۱۲ هزار دستگاه یعنی ۶۰ درصد کمباین‌های ما عملاً فرسوده و خسته‌اند.

 ذوالفقاری خاطرنشان کرد: متأسفانه قیمت قطعات هم بالا رفته و کمباین‌ها به‌درستی سرویس نمی‌شوند لذا همین نقایص باعث عملکرد بد و ریزش خواهد شد. درعین‌حال کمباین داران ما علاقه‌مند هستند که اگر نوسازی نرخ معقولی داشته باشد این کار را انجام بدهند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی عامل دیگر در ریزش کمباین‌ها در حین برداشت را عملکرد اپراتور دستگاه دانست و افزود: کمباین دستگاهی است که اپراتور آن می‌تواند نقش بسیار مؤثری داشته باشد لذا در این بخش باید روی آموزش هم کار کنیم و سازمان تات آمادگی کامل برای برگزاری دوره‌های آموزشی را دارد.

ذوالفقاری در بخش دیگری از سخنان خود با نقد کمباین‌های کاه کوب خاطرنشان کرد: این خواهش را داریم که کمباین کاه کوب تولید نشود و این را مکتوب اعلام خواهیم کرد، هرچند شاید اگر از این دستگاه درست استفاده کنیم بتواند بازخورد مثبتی داشته باشد اما شرایط فعلی این اجازه را به ما نمی‌دهد.

مدیرعامل شرکت کمباین‌سازی ایران:

هدف‌گذاری کمباین‌سازی برای تولید کمباین‌های سنگین و نیمه سنگین

علی‌اصغر حمیدی فرد مدیرعامل شرکت کمباین‌سازی ایران نیز اظهار داشت: کمباین‌ها در سه رده سبک، نیمه سنگین و سنگین قرار دارند و کمباین سبکی که ما تولید می‌کنیم ظرفیت تولید آن تقریباً هزار دستگاه در سال است و در حال حاضر سالانه ۵۰۰ دستگاه تولید می‌شود.

وی افزود: نیاز وارداتی بیشتر در حوزه کمباین‌های سنگین و نیمه سنگین است که در برنامه داریم تولید این محصول را از طریق مهندسی معکوس داشته باشیم و اقداماتی در این راستا صورت گرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 19 =