خطر تنش آبی در کمین ۷۰ درصد دیمزارهای استان مرکزی/اهمیت دو چندان مبارزه با آفات و علف هرز در شرایط خشکسالی

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: با توجه به کاهش بارش‌ها و تنش آبی دیمزارهای استان در خطر هستند.

به گزارش نسیم خنداب، محمد زاهدی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ اظهار داشت: با وضعیت بارندگی‌ای که تاکنون داشته‌ایم و میانگین بارش حدود ۱۶۰ میلی‌متر در استان بوده که به نسبت سال گذشته و بلندمدت کاهش تقریباً ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد متأسفانه دیمزارهای استان در خطر هستند.

وی ادامه داد: البته هنوز با توجه به رطوبتی که در خاک هست اگر تا ۱۰ روز آینده بارندگی مؤثری اتفاق بیفتد خطر رفع می‌شود ولی اگر بارندگی‌ای نداشته باشیم می‌توان گفت متأسفانه حدود ۷۰ درصد دیمزارهای استان عملاً غیرقابل‌برداشت خواهند بود که امیدواریم در روزهای پیش‌رو بارش‌هایی داشته باشیم.

زاهدی همچنین گفت: سرمازدگی را نیز در کشت دیم و آبی داشته‌ایم که اگر وضعیت جوی مناسب شود و بارندگی داشته باشیم در دیمزارها قابل جبران است و در آبی زارها هم با آبیاری و تغذیه کودی برمی‌گردند ولی به‌هرحال درصدی بر روی عملکرد تأثیر منفی خواهد داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: در بحث مبارزه با علف‌های هرز تاکنون حدود ۱۲ هزار هکتار مبارزه در اراضی گندم، تقریباً ۲ هزار و ۴۵۰ هکتار در اراضی زیر کشت جو و ۴۷۰ هکتار در کشت کلزا مبارزه صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: در بحث آفات هم در خصوص مبارزه با سن غلات تا الآن حدود هزار ۴۰۰ هکتار مبارزه شیمایی صورت گرفته که در کشت گندم و جو و عمدتاً در دشت مرکزی ساوه بوده است همچنین در بحث آفات کلزا هم حدوداً ۱۵۰ هکتار مبارزه با شته مومی انجام گرفته است.

۱۸۹ هزار هکتار اراضی استان مرکزی زیر کشت گندم دیم

زاهدی در رابطه با سطح کشت پاییزه در اراضی استان نیز گفت: ۴۶ هزار و ۲۸۰ هکتار زیر کشت گندم آبی ۴۹ هزار ۵۰۰ هکتار زیر کشت جو آبی قرار دارد همچنین ۱۸۹ هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی استان زیر کشت گندم دیم و ۱۲ هزار و ۲۰۰ هکتار به کشت جو دیم اختصاص دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به سطح کشت دانه‌های روغنی در استان نیز افزود: ۴۷۰ هکتار به کشت کلزا اختصاص دارد و حدود ۱۲۰۰ هکتار هم کاملینا در استان کشت شده که بخشی در اثر خشک‌سالی و عدم بارندگی در پاییز عملاً از بین رفت و برخی کشاورزان در حال کشت مجدد هستند و در حال حاضر حدود ۷۰۰ هکتار کشت کاملینا داریم که اگر خشک‌سالی پایان پیدا کند قابل‌برداشت خواهند بود.

زاهدی اظهار داشت: سطح زیر کشت قراردادی در استان مرکزی حدود ۲۹ هزار هکتار گندم آبی و سطح تحت پوشش طرح جهش تولید دیم‌زارها را ۹۷ هزار هکتار گندم دیم و سایر محصولات دیمی است.

لزوم مبارزه با علف‌های هرز و آفات

وی در ادامه تأکید کرد: مشکلی که معمولاً در سال‌هایی که خشک‌سالی است به وجود می‌آید این است که کشاورزان به دلیل اینکه امید خود را برای تولید محصول از دست می‌دهند معمولاً برای مبارزه با عوامل خسارت زا مثل علف هرز و سن اقدام نمی‌کنند درصورتی‌که این‌ها خود عوامل تشدیدکننده خسارات خشک‌سالی هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: وقتی علف هرز در مزرعه وجود داشته باشد همان رطوبت ناچیز خاک را هم جذب می‌کنند بنابراین بهتر است که مبارزه با علف‌های هرز انجام شود تا محصول بتواند از رطوبت خاک نهایت استفاده را داشته باشد.

زاهدی اذعان داشت: وقتی محصول دچار تنش خشک‌سالی می‌شود و عملکرد آن کاهش پیدا می‌کند اگر آفت هم به آن حمله کند هم مقاومت کمتری دارد و هم اینکه به حداقل عملکرد برای برداشت هم نخواهد رسید.

وی افزود: اتفاقاً در شرایط خشک‌سالی کشاورزان باید بیشتر به مزارع توجه کنند و عوامل خسارت زا را کنترل کنند و طبق توصیه‌های فنی عمل کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + شش =