افزایش ۳۰ درصدی تولید گندم با اجرای طرح افزایش بهره وری در استان مرکزی

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: طرح افزایش بهره وری کشت دیم با آغشته کردن بذر به ریز مغذی‌ها در سال گذشته انجام شد که افزایش عملکرد ۲۰ الی ۳۰ درصدی را به همراه داشت.

به گزارش نسیم خنداب، علی صفری، رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به افزایش بهره وری در بخش کشاورزی گفت: بیشترین کشت گندم در استان مرکزی به صورت دیم است که برخلاف کشت آبی، نیاز به استفاده از انرژی برق و آب‌های زیر زمینی ندارد و همواره وابسته به میزان بارندگی در هر سال است بنابراین طی ۲ سال گذشته با توجه به سفارش رهبر انقلاب برای سرمایه گذاری در افزایش کشت دیم و همکاری وزارتخانه و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) افزایش کشت دیم در استان را در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: طرح افزایش کشت دیم در استان مرکزی با آغشته کردن بذر کشت دیم به ریز مغذی‌ها و ایجاد مشوق‌هایی برای کشاورزان در سال گذشته انجام شد که افزایش عملکرد ۲۰ الی ۳۰ درصدی را نسبت به خارج از طرح شاهد بودیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: واگذاری ماشین آلات کشاورزی به کشاورزان با سود چهار درصد و کمک به کشاورزان برای پرداخت بیمه از جمله مشوق‌های صورت گرفته برای افزایش بهره ورزی در کشت دیم است.

صفری با اشاره به مشکل کمبود آب در استان مرکزی بیان کرد: استفاده زیاد از منابع آب زیر زمینی باعث ایجاد مشکلاتی در بخش کشاورزی دیم آبی شده که باید در حوزه افزایش بهروری آب کار کنیم و دولت نیز در این بخش سرمایه گذاری کرده است که در ریل افزایش بهره‌وری قرار گرفتیم اما سرعت پایین است.

وی ادامه داد: افزایش بهره وری وابسته به اعتبار است که هر مقدار از اعتبارات دولت تامین شود سرعت نیز افزایش پیدا می‌کند بنابراین باید عملکرد و افزایش بهره وری را بالا ببریم.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: افزایش خرید گندم در سال گذشته در کشور حدود ۶۰ درصد بوده که در استان مرکزی بیش از ۱۲۰ درصد افزایش را شاهد بودیم به دلیل اینکه قیمت گندم اصلاح شد و همچنین پراکندگی مراکز خرید گندم در استان زیاد بود.

صفری ادامه داد: شهرستان شازند بیشترین بارندگی را در بین شهرستان‌های استان دارد که پیش بینی می‌شوند در این شهرستان بیشترین خرید گندم را داشته باشیم.

وی در خصوص قیمت خرید گندم تصریح کرد: به عنوان کارشناس در این بخش معتقد هستم که قیمت حدود ۱۷ الی ۱۸ هزار تومان برای خرید گندم معقول‌تر بود اما با توجه به اینکه بها خرید گندم را دولت تامین می‌کند و در قانون بودجه مبلغ معینی برای خرید گندم اختصاص داده شده است که این مبلغ بر میزان تولید گندم تقسیم می‌شود و در نهایت قیمت خرید گندم از کشاورز مشخص می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − دو =