امام سجاد(ع) توانست واقعه کربلا را برای اصحاب و دیگر مردم بازگو کند

کارشناس مسائل فرهنگی و مذهبی با اشاره به فضای خفقان پس از حادثه عاشورا تصریح کرد: امام سجاد(ع) با درایت خود توانست واقعه حماسه ساز کربلا را برای اصحاب و دیگر مردم بازگو کند که نتیجه آن برپایی قیام‌های تاریخی از جمله قیام توابین و قیام مختار است.

به گزارش نسیم خنداب، حجت الاسلام کاظم سپاسی، کارشناس مسائل فرهنگی و مذهبی، در گفتگو با دیار آفتاب؛ ضمن تسلیت فرارسیدن ایام محرم اظهار کرد: امام سجاد(ع) در زندگی با برکت خود هیچگونه سابقه بیماری نداشتند اما در واقعه عاشورا دچار بیماری بودند که این نشانه امر الهی بود.

وی با بیان اینکه بیماری امام سجاد(ع) در حادثه عاشورا امر الهی بود، افزود: اگر امام سجاد(ع) در حادثه کربلا به میدان جنگ می‌رفت قطعا با ظلم سپاه دشمن، به شهادت می‌رسیدند بنابراین زمین از وجود حجت الهی خالی می‌ماند.

کارشناس مسائل فرهنگی و مذهبی عنوان کرد: وجود گرانقدر امام حسین(ع) یکی از مهم‌ترین موانع برای ظلم بیشتر حکومت بنی امیه بود که این امام بزرگوار برای دفاع از حق مظلومان و زنده نگه داشتن امر به معروف و نهی از منکر، مقابل حکومت ناعادلانه و نامشروع بنی امیه ایستاد.

حجت الاسلام سپاسی در خصوص شهادت امام سجاد(ع) ادامه داد: حکمرانی ظالمانه بنی امیه پس از شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و اسارت خاندان ایشان شدت بیشتری گرفت و شرایط برای امامت حضرت سجاد(ع) سخت‌تر شد به طوری که ایشان پس از تحمل سختی‌ها و مصیبت‌ها توسط یکی از یاران دشمن مسموم شدند و به شهادت رسیدند.  

وی با اشاره به دوران سخت امامت حضرت سجاد(ع) اظهار کرد: امام سجاد(ع) نمی‌توانستند به صورت آشکار با مردم سخن بگویند زیرا شرایط جامعه اسلامی برای هدایت و راهنمایی مردم توسط امام سجاد(ع) به دلیل حکومت ظالمانه بنی امیه بسیار سخت بود بنابراین اکثر فرمایشات ایشان به صورت دعا منتقل می‌شد که صحیفه سجادیه حاصل این ادعیه‌های امام است.

کارشناس مسائل فرهنگی و مذهبی در پایان با اشاره به فضای خفقان پس از حادثه عاشورا تصریح کرد: امام سجاد(ع) با درایت خود توانست واقعه حماسه ساز کربلا را برای اصحاب و دیگر مردم بازگو کند که نتیجه آن برپایی قیام‌های تاریخی از جمله قیام توابین و قیام مختار است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + شانزده =