دامداران مراقب شیوع بیماری تب برفکی باشند

مدیرکل دامپزشکی، استان مرکزی گفت: برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی باید موارد بهداشتی رعایت شود و دامداران واکسیناسیون را منظم انجام دهند.

به گزارش نسیم خنداب، محمد فتاحی، در گفتگو با «دیار آفتاب»؛ گفت: تب برفکی یک بیماری ویروسی است که در دام‌های سبک و سنگین و حتی در دام‌های حیات وحش شایع و قابل انتقال به دام‌های دیگر می‌باشد.

وی، عنوان کرد: بیماری‌هایی که خسارت و تلفات زیاد اقتصادی به دامدار متحمل می‌کند،  نیاز است که دامداران توجه ویژه‌ای به بحث واکسیناسیون داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی، افزود: جهت پیشگیری از شیوع بیش از اندازه ویروس باید عوامل بیماری شناسایی و مداوا شود، بنابراین تعداد زیادی از استان‌های کشور درگیر بیماری تب برفکی هستند که برای مداوا تحت درمان می‌باشند.

فتاحی با بیان اینکه تب برفکی بیماری خطرناکی است اظهار کرد: برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی باید موارد بهداشتی رعایت شود و دامداران واکسیناسیون را منظم انجام دهند و همچنین دام‌داری‌ها را ضد عفونی کنند بنابراین واکسیناسیون به صورت رایگان برای دام‌‌ها انجام می‌شود.

وی، بیان کرد: واکسیناسیون به کاهش تلفات کمک می‌کند لذا برای کیفیت و بهبود باید منطقه آلوده نباشد و بحران ایجاد نشود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی، ادامه داد: تب برفکی نوعی بیماری عفونی واگیر دار است که علائم مشخصه بیماری در گاو عبارتند از: تب بالا، کاهش شدید تولید شیر، بی‌اشتهایی و افسردگی شدید، تشکیل وزیکول‌های حاوی مایع سروزی و شفاف در مخاط دهان زبان و بالشتک دندانی و همچنین ناحیه تاج سم و فضای بین انگشتی می‌باشد.

فتاحی تصریح کرد: این وزیکول‌ها به راحتی پاره می‌شود و ناحیه زخمی بر جای می‌گذارد که اگر در ناحیه پا باشد منجر به لنگش شدید و اگر در ناحیه دهان باشد منجر به ریزش شدید بزاق و اشکال در تغذیه می‌شود و در نتیجه کاهش شدید وزن حیوان و کاهش شدید تولید شیر را به همراه دارد.

وی، عنوان کرد: دامداران برای انجام واکسیناسیون همکاری لازم را با گروه‌های دامپزشکی انجام دهند و در صورت مشاهده هر گونه علائم در دام با سامانه تلفنی اداره کل دامپزشکی تماس بگیرند و در اسرع وقت به دامداری مورد نظر اعزام می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =