دستگیری«پاول دورف» نقض آزادی بیان است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: دستگیری پاول دورف در فرانسه نه تنها یک موضوع حقوقی و قضایی است بلکه نشان دهنده چالشی بزرگ‌تر برای حریم خصوصی و آزادی بیان در سراسر جهان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «نسیم خنداب»؛ خسرو نعیمی در گفتگو با خبرنگار نسیم خنداب گفت: مقامات فرانسه پاول دورف، موسس و مدیرعامل اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام را دستگیر کردند. هر چند وی با وثیقه آزاد شد اما این اقدام غیرمنتظره، جنجال عمومی را بر سر آزادی بیان آنلاین، رمزنگاری، حقوق دیجیتال و همچنین پیامدهای دیپلماتیک احتمالی در اروپا برانگیخت.

وی در ادامه بیان کرد: برای کسانی که به آزادی بیان اهمیت می‌دهند این مسئله باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد. به‌نظر می‌رسد دستگیری دورف فراتر از بی‌اعتنایی به موارد تخلف در این شبکه در حوزه کشور فرانسه باشد.

کارشناس سیاسی گفت: تلگرام در بیانیه‌ای که در پلتفرم خود منتشر کرد، لحن ستیزه‌جویی داشت و اعلام کرد سیاست‌های نظارتی این پیام‌رسان، مطابق با استانداردهای صنعت بوده و مداوم در حال بهبود است و در عین حال، دورف چیزی برای پنهان کردن ندارد. این شرکت تصریح کرد: این ادعا که یک پلتفرم یا صاحب آن مسئول سوءاستفاده از آن پلتفرم هستند، پوچ است.

نعیمی تصریح کرد:  در ماه‌های اخیر کشور فرانسه بر سر انتخابات پارلمانی شاهد درگیری‌ها و خرابکاری‌هایی بود که در آن انگشت اتهام مقامات دولتی به سمت شبکه‌های اجتماعی نشانه گرفته شد بعید نیست در پشت صحنه دستگیری دورف واقعیت دیگری در جریان باشد.

کارشناس سیاسی اظهار کرد: این ادعا که رمزگذاری می‌تواند غیر قانونی شود خطرناک است زیرا تقریباً تمامی پلتفرم‌های پیام‌رسان از نوعی رمزنگاری استفاده می‌کنند به نظر می رسد اتهام‌های وارده به دورف ساختگی است.

وی افزود: پلتفرم‌های دیگری مانند واتساپ که کاربران بیشتری دارند و همانند تلگرام از رمزنگاری استفاده می‌کنند اما به نظر می‌رسد هدف این نوع اقدامات قرار نگرفته‌اند.

 نعیمی گفت: دستگیری پاول دورف در فرانسه نه تنها یک موضوع حقوقی و قضایی است بلکه نشان دهنده چالشی بزرگ تر برای حریم خصوصی و آزادی بیان در سراسر جهان است.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + هفده =