گسترش روابط ایران با کشورهای مختلف یکی از شاخصه های قدرت است

کارشناس مسائل سیاسی استان مرکزی گفت: گسترش روابط ایران با کشورهای دیگر، پیام توانایی ظرفیت بالای ایران برای ایجاد پیوندهای راهبردی و حفظ اتحادهای استراتژیک را در بر خواهد داشت و یک سیگنال قوی در عرصه بین المل محسوب می‌شود.

به گزارش نسیم خنداب، محمد جواد یاری، کارشناس مسائل سیاسی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ اظهار کرد: آمریکای لاتین حیات خلوت ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شد و در زمان جنگ سرد شوروی با آمریکا نیز با وجود اینکه شوروی قدرت برتر جهان در آن زمان بود اما جرأت نمی‌کرد به این مناطق نزدیک شود.

وی افزود: فاصله ایران با آمریکای لاتین حدود ۱۲ هزار کیلومتراست اما ظرفیت‌های آنجا برای ما بسیار اهمیت دارد و کشور ونزوئلا با جمعیت ۲۸ میلیون نفری از رتبه نخست ذخائر نفتی و طلا درجهان برخودار است و تنها روابط ۶۰۰ الی ۷۰۰ میلیون دلاری با این کشور بسیار کم است.

کارشناس مسائل سیاسی استان مرکزی عنوان کرد: ۱۹ سند همکاری رئیس جمهور در سفر به ونزوئلا به امضاء رسیده که قرار است این قراردادها از ۱۰ میلیارد دلار شروع شود و درگام‌های بعدی به ۲۰ میلیارد دلار نیز برسد و زمانی که نتیجه ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری به داخل کشور برگردانده شود می‌تواند یک میلیون شغل در داخل کشور ایجاد کند و بسیاری از مسائل در ارتباط با تورم و اشتغال را حل کند.

یاری با اشاره به اینکه گسترش روابط هر کشور با جهان یکی از شاخصه‌های قدرت است، بیان کرد: گسترش روابط ایران با کشورهای دیگر، پیام توانایی ظرفیت بالای ایران برای ایجاد پیوندهای راهبردی و حفظ اتحادهای استراتژیک را در بر خواهد داشت و یک سیگنال قوی در عرصه بین المل محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه کشورهای آمریکای لاتین به صادرات صنعتی ما نیاز دارند، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای پیشرفته در صاردات خدمات مهندسی محسوب می‌شود و جزوه ۱۰ کشور اول جهان در برخورداری از این فن آوری مهم است و براساس اعلام موسسه سیاست استراتژیک استرالیا ۴۴ فن آوری مهم در دنیا وجود دارد که ۱۰ کشور دارای این فن آوری‌ها هستند و ایران نیز جزو این کشورها محسوب میشود.

کارشناس مسائل سیاسی استان مرکزی گفت: کشورهای آمریکای لاتین به این فن آوری‌ها نیازدارند و با توجه به اینکه آنها نیزدر تولید کالاهای اساسی مثل غلات و گوشت دست برتر دارند و می‌توانند نیازهای ما را در زمان کمبود، برطرف و تامین کنند.

یاری بیان کرد: قراردادهایی در حوزه صادرات گوشت، غلات و همچنین معدن، حمل و نقل و مباحث دریایی نوشته شده است و با توجه به اینکه ایران در آمریکای لاتین حضور پیدا کرده در واقع یک شکست بزرگ برای آمریکایی‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه تبلیغات گسترده‌ای علیه دولت انقلابی وجود داشت مبنی بر اینکه دولت سیزدهم اهل تعامل و گفتگو با دنیا نیست لذا تعامل با آمریکای لاتین این فرضیه و انگاره غلط آنها باطل می‌کند و ظرفیتی را ایجاد می‌کند که از منابع و صدور خدمات مهندسی و از لحاظ سیاسی یک ائتلاف علیه نظام امپریالیسم غرب و آمریکا شکل بگیرد.

کارشناس مسائل سیاسی استان مرکزی در پایان گفت: کشورهایی مانند چین و هند نیز در منطقه آمریکای لایتن حضور جدی دارند و از منابع این مناطق استفاده می‌کنند و در واقع این کشورها می‌توانند یک مقصد صادرات صنعتی برای ما باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − هفده =