تلاش فراوان امام باقر(ع) در جهت حفظ همبستگی جامعه اسلامی

کارشناس مذهبی گفت: امام باقر(ع) در عصر خود از یک طرف شاهد تزلزل جامعه اسلامی بود و از طرف دیگر مرزهای مملکت اسلامی را مواجه با هجوم دشمنان می‌دید لذا در جهت حفظ اسلام و همبستگی جامعه اسلامی تلاش نموده و پیروان خود را از دخالت در امور بیهوده منع می‌کرد تا همبستگی متزلزل نگردد.

به گزارش نسیم خنداب به نقل از دیار آفتاب؛ سهیلا رجبی کارشناس امور مذهبی در گفتگو با خبرنگار نار خبر، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر (ع) گفت: امام باقر علیه السلام در عصری امامت خود را آغاز نمود که جامعه درگیر چالش های عمیق فرهنگی، عقیدتی و تنش های سیاسی شده بود، ایشان علی رغم شرایط نامساعد عصر خویش نهضت بزرگ علمی را طراحی کرد که به بنیانگذاری و تاسیس یک دانشگاه بزرگ انجامید.

رجبی بیان کرد: امام باقر(ع) در عصر خود از یک طرف شاهد تزلزل جامعه اسلامی بود و از طرف دیگر مرزهای مملکت اسلامی را مواجه با هجوم دشمنان می‌دید لذا در جهت حفظ اسلام و همبستگی جامعه اسلامی تلاش نموده و پیروان خود را از دخالت در امور بیهوده منع می‌کرد تا همبستگی متزلزل نگردد.

این کارشناس مذهبی افزود: امام باقر علیه السلام به عنوان مبتکر و تدوین کننده علم اصول، در جایگاه برترین مرجع دینی شیعه در روزگار خویش به آموزش اصحاب و شاگردان خود در راستای اجتهاد اقدام کرد که در کتاب های اصولی، نمونه‌های فراوانی ازآن به چشم می‌خورد.

رجبی اظهار کرد: امام باقر علیه السلام فقط به موعظه و پند و اندرز اکتفا نمی‌کردند، بلکه در موارد لزوم از روش‌های قهرآمیز و مبارزه علنی و آشکار استفاده می‌کرد.

این کارشناس مذهبی گفت: اگر چه در دوره امامت امام باقر(ع) قیام علنی برای از بین بردن حاکمان صورت نگرفت اما آن حضرت با وجود اینکه یاران کافی نداشت ولی همواره می‌کوشید تا حداقل بذر کینه و انزجار علیه جباران و حاکمان ستمگر را در دل پیروان خود بکارد تا در شرایط مساعد و در صورت همراهی یاران، اقدام عملی علیه ستمگران انجام دهد.

رجبی خاطر نشان کرد: امام باقر(ع) در عرصه سیاست نیز توانستند از طریق الگو سازی اقدامات بسیار مهم و اساسی انجام دهد که الگوی مناسبی برای سیاست مداران و اساسا همه افراد خواهد بود.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =